The place of the course in teaching economics
The Course Objectives
} to provide the theoretical basis for teaching economics
} to give an in-depth understanding of the principles and laws of the market economy
} to introduce the specifics of microeconomic analysis and modeling
The Subject
Economic relations associated with the effective use of limited resources to meet the needs of economic entities
Economic actors:
} Households
} Companies
} The state
The course structure
Section 1. The formation of consumer demand
} The theory of marginal utility
} The law of demand, and the factors that influence the demand
} The theory of elasticity of demand
Section 2. The formation of market supply
} The theory of marginal utility
} The law of demand, and the factors that influence the demand
} The theory of elasticity of demand
Section 3. The interaction between supply and demand
} Nature and types of market equilibrium
} Violations of equilibrium and market mechanisms to regulate
Section 4. Firms’ behavior in different market types
} Nature and types of competition (perfect (free) competition, monopolistic competition, oligopoly and absolute monopoly)
} The problem of profit maximization under perfect competition, monopolistic competition, oligopoly and absolute monopoly
Section 5.Pricing in factor markets and income distribution
} Labor market
} Capital market
} Land market
}
Methods of instruction
Types of classes:
} lectures, seminars, exams
Modern educational technologies:
} Project method (presentation of reports, reports on the course project)
} Distance learning (electronic exchange of information, reporting on assignments)
} A task based approach (building econometric models, problem solving)
} Communicative approach (discussion of problematic situations in the classroom, round tables)
} Research approach (the study of scientific problems, scientific conferences)
Приложение
Этапы работы студентов над проектным заданием
1. Подготовка – погружение в проект (на этом этапе выявляются и осознаются мотивы, цели деятельности, расставляются акценты и формулируется проблема);
2. Планирование – организация деятельности (на этом этапе идет планирование работы, сбор информации и выбор форм реализации проекта);
3. Исследование – осуществление деятельности (этот этап предполагает непосредственное проектирование, творческий поиск решения проблемы);
4. Выводы – рефлексия деятельности (предполагает самоанализ, самооценку деятельности студента, корректировку и оформление проекта);
5. Представление проекта или отчет по проекту – презентация (на этом этапе осуществляется демонстрация и защита проекта, при этом презентация может быть представлена в разных формах: пресс-конференция, отчет, деловая игра, реклама и т.д.);
6. Оценка проекта и его результатов (на этом этапе предполагается подведение итогов с последующей суммарной оценкой результатов работы студента над проектом).
Содержание
Презентация курса стр. 3
Содержание курса стр. 4
Задания для самостоятельной работы стр. 7
Тема: Теория потребительского выбора стр. 7
Тема: Основы теории спроса и предложения стр.11
Тема: Теория издержек производства стр.23
Тема: Типы рыночных структур
Модели поведения фирмы в условиях
совершенной и несовершенной конкуренции стр.29
Тема: Рынок труда стр.35
Тема: Рынок капитала стр.37
Тема: Рынок земли стр.38
Тема: Предпринимательская способность
как фактор производства стр.40
Тема: Распределение доходов в рыночной экономике стр. 40
Перечень вопросов к итоговой аттестации стр. 42
Рекомендуемая литература стр. 45
Интернет-ресурсы стр. 46
Презентация курса для иностранных студентов
на английском языке
Presentation of the course "Microeconomics" стр. 48
Приложение стр. 51
МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ И ПРОЕКТНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПО КУРСУ «МИКРОЭКОНОМИКА»
Составители:
Наталья Григорьевна Титова
Тамара Владимировна Смирнова