Ex. 1 Give brief answers

Министерство образования Республики Беларусь

Учреждение образования

«Гомельский государственный университет

Имени Франциска Скорины»

Г.Л.КАЗИМИРСКИЙ, Т.В.ПРОТОПОПОВА

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

ПРАКТИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ для студентов

Специальности 1-33 01 02 «Геоэкология»

Гомель

УО «ГГУ им. Ф. Скорины»

УДК

ББК

К

Рецензент:

кафедра английского языка учреждения образования

«Гомельский государственный университет

имени Франциска Скорины»

Рекомендовано к изданию научно-методическим советом

учреждения образования «Гомельский государственный

университет имени Франциска Скорины»

    К Казимирский, Г.Л.   Английский язык : практическое пособие для студентов специальности 1-33 01 02 «Геоэкология» / Г. Л. Казимирский, Т. В. Протопопова; М-во образ . РБ, Гомельский госуниверситет им. Ф. Скорины. – Гомель : ГГУ им.Ф.Скорины, 2009 – 62 с.

Практическое пособие ставит своей целью оказание помощи студентам в овладении специальной лексикой и навыками перевода текстов по специальности. Разноплановые тексты и задания помогут овладеть навыками не только письменной, но и устной речи.

Адресовано студентам специальности 1- 33 01 02 «Геоэкология».

УДК

ББК

© Казимирский Г.Л., Протопопова Т.В., 2009

© УО «Гомельский государственный

университет им. Ф.Скорины», 2009

TABLE OF CONTENTS

Введение……………………………………………………………… 5

Text Mars…………………………………………………………. ….. 6

Text The moon ……………………………………………………….. 8

Text Mud volcanoes ………………………………………………….. 10

Text Exploration of the moon ………………………………………… 12

Text Meteorological satellites ………………………………………… 14

Text New canal may lead to fish dying out …………………………… 16

Text Deposition of glaciers …………………………………………… 18

Text Salinity variation from place to place …………………………… 21

Text Mound springs …………………………………………………… 23

Text What is the earth made of? ………………………………………. 25

Text What is oxygen? …………………………………………………. 26

Text What is sand? ……………………………………………………. 27

Text What is salt? …………………………………………………….. 29

Text How do rivers form? ………………………………………......... 30

Text What is copper? …………………………………………….. …... 31

Text How does an earthquake start? ………………………………….. 32

Text How does a volcano form? ……………………………………… 33

Text What is nickel? ………………………………………………….. 34

Text What is marble? …………………………………………….. ….. 35

Text What is silver? ………………………………………………….. 37

Text What is a diamond? …………………………………………….. 38

Text What is platinum? ………………………………………………. 40

Text What is water? ………………………………………………….. 41

Text What is quicksand? …………………………………………….. 42

Text What is chalk? ………………………………………………….. 43

Text What is asbestos? ………………………………………………. 44

Text What are fossils? ……………………………………………….. 46

Text What is conservation? ………………………………………….. 47

Text What is an artesian well? …………………………………… …. 48

Text How are caves formed? ………………………………………… 49

Text How old is the earth? …………………………………………… 50

Text How is oil located underground? ……………………………….. 52

Text How were the oceans formed? ………………………………….. 53

Text London fogs …………………………………………………….. 54

Text Craters of the moon …………………………………………….. 55

Text How is soil formed ……………………………………………... 56

Text How were the mountains formed? ……………………………… 58

Text Why do we still have glaciers today? …………………………... 59

Text Why is the ocean salty? …………………………………………. 60

ВВЕДЕНИЕ

Целью подготовки практического пособия является оказание помощи студентам в овладении навыками и умениями чтения текстов по специальности.

Данное практическое пособие содержит тексты для чтения и тексты для пересказа. Весь текстовый материал подобран из оригинальных периодических изданий с учетом возрастных особенностей и интересов студентов.

Первый раздел пособия включает в себя тексты для чтения, а также послетекстовые лексические упражнения к ним. Тексты содержат новый материал и предназначены для изучающего чтения. В задачу упражнений входит постановка правильного чтения, изучение и усвоение новой лексики. На базе текстов формируются навыки и умения ознакомительного просмотрового и поискового видов чтения.

Данные тексты помогут развивать умения чтения текста не только по словам, а по синтагмам: поиск главной и необходимой информации в тексте; анализ важных деталей; просмотр текста целиком для осмысления основного содержания прочитанного; а также реферирования текста. На формирование этих умений направлена система послетекстовых упражнений. Также одной из целей работы с текстами является обучение навыкам и умениям пересказа.

Развитию вышеперечисленных умений и навыков будет способствовать текстовый материал второго раздела с тестовой проверкой понимания. Практическое пособие может быть использовано как для самостоятельной работы, так и при подготовке к занятиям по английскому языку. Широкая тематика текстов делает возможным использование их не только со студентами экологической специальности, но и со студентами специальности геология.

Text Mars

Mars, of all the planets, has surface conditions most similar to those on the earth. The atmosphere is extremely rarified consisting of carbon dioxide in a thin film (envelope) near the surface, condi­tions are more like those of the moon than of the earth, fluctuating from below 0° at night to 130-1500 in sunlight

Photos taken by Mariner IV, a 1964 probe, and Mariners VI and VII in 1969 revealed that the sur­face of Mars resembles closely that of the moon, with nearly all surface irregularities consisting of meteoric impact craters. The crater rims (edge) are not so high or so rugged as on the moon, and there are no fissure cracks or winding valleys as are found on the lunar surface. Local relief generally is less than 1000 feet. There is evidence of slightly great­er weathering and material transport on the Mar­xian surface than on the moon, but landforms typ­ical of terrestrial deserts are totally absent despite (in spite of) the aridity of the surface environment. The waxing and waning (increase and decrease) of the white polar caps indicate a distinct hemispher­ical seasonal temperature variation, as on earth. There is little sign of daily changes in the margins of these polar caps; however, which indicate that they are fairly deep. It is now believed that they are composed of frozen carbon dioxide.

Despite some seasonal changes in colouration on the surface that are believed to have been the result of some low life forms, no chlorophyll has been detected, and there is only the slightest trace of water vapor. The virtual absence of free oxygen and nitrogen probably preclude (prevent) the ex­istence of life forms similar to those on earth. The lack of a distinct magnetic field and the sparse (rarified) atmosphere tend to expose the Martian sur­face to dangerous cosmic and solar radiation and proton bombardment.

Ex. 1 Give brief answers.

1. What planet has surface conditions most sim­ilar to those on the earth? 2. Has Mars atmosphere? 3. What does it consist of? 4. What are temperature fluctuations on Mars? 5. When were the fire photos of Mars taken? 6. What is the relief of Mars? 7. Are the crater rims of Mars as high and rugged as those on the moon? 8. is weathering and material transport on the Martian surface similar to those on the moon? 9. What does the waxing and waning of the white polar caps indicate? 10. Is there any evidence of life on Mars? 11. What precludes (prevents) the existence of life on Mars?

Наши рекомендации