Речевые модели для знакомства на английском языке

Name (Имя)
¨ What’s (What is) your name? your brother’s name? your surname?   ¨ Who are you? – Кто ты? is he? он? a) My name is Anna (Petrova). H His name is Yuri (Sedov). My surname is Petrova.   b) I’m (I am) Anna (Petrova). He’s (He is) Yuri (Sedov).
Предполагает имя  
Age (Возраст)
¨ How old are you? How old is your mother?   ¨ What’s your age? her age? I’m seventeen (years old). She’s (She is) forty (years old).
  Job (Род занятий)
¨ What’s your job / business? his job? / his business?   ¨ What are you? is he? I’m a student. He’s a lawyer.
предполагает род занятий  
Hobby (Увлечениe)
What’s your hobby? her hobby? а) My hobby is music b) It’s (It is) sport TV computer (reading) books Her hobby is (It's) knitting.   read – читать, knit – вязать reading – чтение, knitting – вязание
  Residence (Местожительство)
¨ Where are you from?   ¨ What’s your street?   ¨ What’s the number of your house? your flat? I’m from Murom / Russia.   It’s Orlovskaya street.     It’s number 5. It’s number 28.
  ¨ Is your flat big or small?     ¨ How many rooms have you in your flat?   а) It’s big. It has four rooms. b) It’s not big. It has two rooms. c) It’s very small. It has one room.   We / I have three rooms in our / my flat.
Family (Семья)
¨ Is your family big or small?     ¨ Who is in your family?   ¨ Have you a (younger or an elder) brother? sister? ¨ Is he / she married? a) My family is big. (It’s big.) b) My family is not big. (It’s not big.) c) My family is small. (It’s small.) a) My mother, my father and I are in my family. b) I’ve (I have) a mother and a father.   a) Yes, I have. b) No, I haven’t.   a) Yes, he / she is married. He /she has a wife / a husband and two children (a son / a daughter) b) He / she is not married. He / she is single.
       

Сопутствующие выражения

¨ (I’m) glad [glæd] to meet [mi:t] you. Рад с вами познакомиться.
(It’s) nice to meet you. Приятно с вами познакомиться.
   
¨ What about you? your family? и т.д. a) А как насчет тебя? твоей семьи? b) А что можно сказать о тебе? о твоей семье? c) А что о тебе (у тебя и т.д.)? о твоей семье? d) А ты (тебе, тебя и т.д.)? твоя семья?  
Этот вопрос употребляется тогда, когда собеседник предполагает получить сведения того же плана, о чем только что шла речь.

I. Прочтите вопросы и ответы к ним и скажите, верные ли ответы даны на поставленные вопросы. Исправьте то, что не соответствует действительности.

1. What is your name? 2. How old are you? 3. Have you a hobby? 4. Who are you? 5. What are you? 6. Is your flat big or small? 7. What is your job? 8. Where are you from? 9. Are you married?   10. Is your family big or small? 11. Who is in your family?   12. What about your mother? - My name is Yershov. - I am eighteen. - Yes, I have. It is books. - I am an economist. - I am Andrey Yershov. - It is big. - It is music, sport and TV. - I am from a little town. - No, I am not. I have a wife and a daughter. - Yes, it is big. - I have a mother, a father and an elder sister. - She is a businessman and she is 42 years old.

II. Составьте диалоги согласно представленной информации (работа парами).

1. A Name – Sasha Age – 18 Job – a student Hobby – tennis Residence – Moscow, a flat: 3 rooms. Family – a mother: Galina, 42, an employee a father: Alexey, 44, an engineer. a grandmother: a pensioner   B Name – Ann Age – 16 Job – a schoolgirl Hobby – music Residence – Boston, a flat: 4 rooms. Family – a mother: Nancy, 38, a doctor a brother: Tom, 18, a student.
2. A Name – Barbara Age – 28 Job – a housewife Hobby – TV Residence – New-York, a flat: 6 rooms. Family – a husband: Henry, 30, a businessman. a daughter: Yana, 5 B Name – Tatyana Age – 32 Job – a teacher Hobby – books Residence – Penza, a flat: 3 rooms. Family – a son: Ilya, 11, a schoolboy a mother: an employee, 54 a father: a driver, 57  
3. A Name – James Age – 53 Job – a manager of a firm Hobby – football Residence – Liverpool, a flat: 8 rooms. Family – a wife: Mary, 42, a layer a son: Bill, 19, a student a daughter: Maggie, 10, a schoolgirl   B Name – Sergei Age – 49 Job – an officer Hobby –football Residence – Voronezh, a flat: 4 rooms. Family – a wife: Svetlana, 46 an employee two sons – elder: Anton, 25, a programmer younger: Kirill, 20, a student
4. A Name – Natasha Age – 19 Job – a student of a university Hobby – music Residence – Murom, a flat: 2 rooms Family – a mother: Valentina, 44, a doctor a father: Vasily, 47, a worker B Name – Marian Age – 17 Job – a student of a college Hobby – music Residence – Leeds, a flat: 5 rooms. Family – a mother: Sara, 52, a shop assistant a father: Ronald, 53, a driver an elder sister: Rebecca, 24, a teacher  
5. A Name – Andrei Age – 37 Job – a lawyer Hobby –no Residence – Vladimir, a flat: 3 rooms. Family – a wife: Irina, 33, a teacher son: Oleg, 16, a schoolboy a daughter: Olga, 12, a schoolgirl B Name – Calvin Age – 33 Job – a programmer Hobby – books Residence – London, a flat: 1 room. Family – single an uncle: Martin, 56, a farmer.

III.Контрольное задание. Употребляя речевые модели, данные для знакомства на английском языке, воспроизведите отрывки диалогов по разной тематике, представленные на русском языке. Соответствующие английские фразы даны в виде ключей и при ответе должны быть закрыты.

1. – Привет. Тебя как зовут? – Я Ник, а ты кто? – Меня зовут Алексей. Рад c тобой познакомиться, Ник. – Мне также приятно. Сколько тебе лет? – Мне 20 лет, а тебе?   – Мне 16, и я учусь в школе. А кто ты, Алексей? – Я учусь в университете.     – Hello. What’s your name? – I’m Nick, and who are you? – My name is Alexey. Glad to meet you, Nick. – It’s nice for me too. How old are you? – I’m twenty (years old). What about you? – I’m sixteen and I’m a schoolboy. What are you, Alexey? – I’m a student of the university.
2. – Как зовут твоего брата? – Его зовут Кирилл, и его фамилия Петров. – Чем он занимается? – Он один из руководителей фирмы. – Он женат? – Да. У него жена и двое детей. – Чем он увлекается? – У него нет времени для увлечений. У него много работы в фирме. – What’s your brother’s name? – His first name is Kirill and his surname (last name) is Petrov. – What’s his job / business? – He’s a manager of the firm.   – Is he married? – Yes, he is. He has a wife and two children. – What’s his hobby? – He hasn’t time for hobby. He has much work in the firm.
3. – Ты откуда? – Я из маленького города. – Где он? – Он на реке Оке. – У вас есть лес около города? – Нет. Но у нас есть несколько хороших парков. – Они большие? – Нет, они небольшие. Но они очень красивые. – У вас там много растет старых деревьев? – Да.     – Where are you from? – I’m from a little town. – Where is it? – It’s on the river Oka. – Have you a forest near the town? – No, we haven’t. But we have some good parks. – Are they big? – No, they are not big. But they are very nice. – Have you many old threes there?   – Yes, we have.
4. – А что можно сказать о твоей семье? – Она не большая, но и не маленькая. Нас четверо в ней. – Кто в твоей семье? – У меня есть мама, папа и младший брат. – Сколько лет твоему брату? Ему 9 лет, и он учится в школе. – Он хорошо учится? – Нет. У него есть увлечение. Это футбол, и у него мало времени для учебы. – What about your family?   – It’s not big and it isn’t small. We are four in it. – Who is in your family? – I have a mother, a father and a younger brother. – How old is your brother? – He is nine (years old) and he is a schoolboy. – Is he a good pupil? – No, he isn’t. He has a hobby. It is football and he has little time for his school.
5. – У вас дом или квартира? – У нас дом. А что у вас? – У нас нет дома. У нас квартира в большом здании. – Где это? – Это на Садовой улице. Номер нашего дома 10. – Ваша квартира на первом этаже? – Нет. Она на четвертом этаже. – Сколько комнат у вас в квартире? – У нас 2 комнаты и кухня. Они большие и светлые. – Have you a house or a flat? – We have a house. What about you? – We haven’t a house. We have a flat in a big building. – Where is it? – It’s in Sadovaya street. The number of our house is 10. – Is your flat on the ground floor?   – No, it isn’t. It’s on the third floor.   – How many rooms have you in your flat? – We have two rooms and a kitchen. They are big and light.

IV. Подготовьтесь к знакомству на английском языке.

Речевой этикет

Реплики при встрече

(I’m)glad to see [si:] you. – Рад с тобой / вами встретиться.

– So [sou] am I. – И я тоже.

How are you? – Как поживаешь / поживаете?

– (I’m) fine. – Хорошо.

– Not so bad. – Не так уж и плохо.

– So so. – Неважно. / Так себе.

I. Выразите на английском языке диалог, представленный по-русски, употребляя выражения речевого этикета. Соответствующие английские фразы даны в виде ключей для подготовки и при ответе должны быть закрыты.

А.: Привет, Антон. A.: Hi, Anton.
В.: Доброе утро, Энн. B.: Good morning, Ann.
А.: Рада с тобой встретиться. A.: Glad to see you.
В.: И я тоже. B.: So am I.
А.: Как поживаешь? A.: How are you?
В.: Хорошо. А ты? B.: I’m fine. What about you?
А.: Не так уж и плохо. A.: Not so bad.
В.: Я рад. B.: I am glad.
А.: Пока. A.: Bye.
В.: До свидания. B.: Good bye.

Урок 3

Речевая тема:«Our University». Речевые конструкции для представления структуры различного плана.

Грамматика:Оборот there is / there are. Конструкции This is / These are, It is / They are. Безличные предложения.

Работа над лексикой

Тематическая лексика

The University

1. to study [ʹstʌdi] – изучать, заниматься; учиться где-либо

studies – учение, обучение

2. to learn [lə:n] – учить, изучать, выучивать; узнавать

3. to train [trein] – тренировать; обучать = to teach

training – тренировка; обучение = teaching

4. a first-year student – студент первого курса

in the first (second…) year – на первом (втором…) курсе

5. subject [ʹsʌbʤikt] – предмет (изучения); тема

6. subjects:

■ physics [ʹfiziks] – физика

physical – физический

■ chemistry [ʹkemistri] – химия

chemical – химический

■ mathematics [,mæθiʹmætiks] = maths – математика

mathematical – математический

■ history [ʹhistəri] – история (предмет изучения)

historical – исторический

■ drawing [ʹdro:iŋ] – черчение

to draw – чертить

■ physical training = sports – физкультура

■ programming [ʹprougrəmiŋ] – программирование

■ networks [ʹnetʹwə:ks] – сети (компьютерные)

■ databases [ʹdeitəʹbeisiz] – базы данных

7. general [ʹʤenərəl] – общий; обычный

8. special [ʹspeʃəl] – специальный

specialist [ʹspeʃəlist] – специалист

9. favourite [ʹfeivərit] – любимый

10. different [ʹdifərənt] – различный, разный

11. foreign [ʹfo:rin] – иностранный

12. language [ʹlæŋgwiʤ] – язык

13. Russian [rʌʃn] – русский; русский язык

Russia [ʹrʌʃə] – Россия

14. English [ʹiŋgliʃ] – английский; английский язык

England [ʹiŋglənd] – Англия

15. German [ʹʤə:mən] – немецкий; немецкий язык

Germany[ʹʤə:məni] – Германия

16. French [ʹfrenʧ] – французский; французский язык

France [ʹfran:ns] – Франция

17. profession [prəʹfeʃn] – профессия

18. science [ʹsaiəns] – наука

scientist [ʹsaiəntist] – ученый

scientific [ˏsaiənʹtifik] – научный

19. computer science = computer studies = computing = informatics – информатика

20. applied [əʹplaid] – прикладной

applied computing – прикладная информатика

21. machine [məʹʃi:n] – машина (механизм)

computing machine – электронно-вычислительная машина (ЭВМ)

22. to design [diʹzain] – конструировать, проектировать

design – конструкция, проект; конструирование, проектирование

23. device [diʹvais] – устройство, прибор; аппаратура

computing devices – вычислительные устройства

24. system [ʹsistəm] – система

computing systems – вычислительные системы

25. department [diʹpa:tmənt] – факультет

at the department – на факультете

26. technology [təkʹnoləʤi] – технология

information technologies – информационные технологии

27. electronics [ ilekʹtroniks] – электроника

electronical – электронный

28. engineering [ˏenʤiʹniəriŋ] – техника; инженерный, технический

29. mechanical [miʹkænikl] – механический

mechanical engineering – машиностроение

30. economics [ˏi:kəʹnomiks] – экономика

31. law [lo:] – закон; право, юриспруденция

32. social [souʃl] – общественный; социальный

social work – социальная работа

33. field [fi:ld] – поле; область деятельности

the field of studies – специальность, изучаемая область знаний

the field of information systems – специальность «Информационные системы»

34. to do [du:] – делать, выполнять

35. lesson [ʹlesn] – урок

36. class [kla:s] – класс (группа учащихся); группа (учебная)

classroom – класс (комната), аудитория

classes = lessons – занятия, уроки, предметы

37. laboratory [ləʹbo:rətri] = lab – лаборатория

laboratory classes – лабораторные занятия

38. practical [ʹpræktikl]– практический

39. lecture [ʹlekʧə] – лекция

at the lecture – на лекции

lecturer [ʹlekʧərə] – лектор; преподаватель университета

lecture-room – аудитория

40. examination [igˏzæmiʹneiʃn] = exam – экзамен

41. time [taim] – время; раз

two times a year – два раза в год

42. party [pa:ti] – вечер, вечеринка

at the party – на вечере

43. competition [ˏkompiʹtiʃn] – соревнование; конкурс

at the competition – на соревновании

44. game [geim] – игра

45. to play [plei] – играть в/на

to play football (the piano) – играть в футбол (на пианино)

46. to live [liv] – жить

life [laif] – жизнь

47. interesting [ʹintristiŋ] – интересный

48. important [imʹpo:tənt] – важный

49. necessary [ʹnesəsəri] – необходимый

50. difficult [ʹdifikəlt] – трудный

51. possible [ʹposibl] – возможный

impossible [imʹposibl] – невозможный

52. a lot of = many / much – много (с исчисляемыми и неисчисляемыми существительными)

53. all [o:l] – весь, все, всё

54. also [ʹo:lsou] – тоже, также (ставится перед смысловым глаголом)

55. such [sʌʧ] – такой

such as [ʹsʌʧʹæz] – такой как

56. example [igʹza:mpl] – пример

for example [ʹfo:r igʹza:mpl] – например

57. other [ʌðə] – другой

another (= an + other) – другой; еще один

and others – и другие

58. and so on [əndʹsouʹon] – и тому подобное, и так далее

I. Прочтите интернациональные слова, обращая внимание на различие в их чтении по сравнению с русским вариантом подобных слов.

1. Engineering; 2. department; 3. information; 4. technology; 5. electronics; 6. system; 7. mechanical; 8. specialist; 9. machine; 10. general; 11. special; 12. economics; 13. social; 14. favourite; 15. practical; 16. laboratory; 17. class; 18. training; 19. examination; 20. physics; 21. chemistry; 22. mathematics; 23. history; 24. sports; 25. profession.

Обратите внимание!

При добавлении к словам окончания –s, конечная «у», если перед ней стоит согласная буква, меняется на «i»и пишется окончание –es: study – studies.Если перед «у»стоит гласнаябуква, то она сохраняется перед окончанием –s: day– days.

Чтобы грамотно уметь пользоваться словарем, важно учитывать, что слова, оканчивающиеся на –ies, в своей начальной форме содержат букву «y» в конце слова: parties– party.

I. Определите слова, в которых при добавлении окончания – s меняется конечная гласная.

1. Device; 2. family; 3. boy 4. lecture; 5. university; 6. study; 7. play; 8. science; 9. laboratory; 10. database. 11. technology; 12. party.

II. Определите, какое написание будут иметь в словаре следующие слова, представленные во множественном числе.

1. Notes; 2. stories; 3. ways; 4. industries; 5. victories; 6. letters; 7. countries; 8. toys; 9. monasteries; 10. churches.

III. Определите пары синонимов, представленные в различных колонках, и переведите их на русский язык.

1. a lot of 2. also 3. to learn 4. classes 5. training 6. computer science 1. teaching 2. computer studies 3. too 4. many / much 5. to study 6. lessons

IV. Назовите прилагательные, образованные от данных существительных.

1. History; 2. physics; 3. mathematics; 4. chemistry; 5. Germany; 6. Russia; 7. England; 8. France.

V. Определите прилагательные, которые подходят для того, чтобы охарактеризовать понятия, представленные указанными существительными.

1. Subjects: necessary, general, impossible.

2. Classes: practical, foreign, difficult.

3. Devices: social, special, scientific.

4. Party: favourite, physical, interesting.

5. Competitions: important, different, mechanical.

VI. Составьте сочетания глаголов из левой колонки с существительными из правой колонки.

1. to study 2. to learn 3. to train 4. to do 5. to design 6. to play   1. drawing 2. devices 3. games 4. computer science 5. networks 6. lessons 7. volleyball 8. databases 9. computing machines 10.different jobs

Обратите внимание!

Если одно существительное в английском языке стоит перед другим, первое существительное представляет собой определение, то есть отвечает на вопрос «какой?».

ground – земля ground floor – наземный этаж
существительное с вопросом: «что?» 1–ое сущест- вительное с вопросом «какой?» 2–ое сущест- вительное с вопросом «что?»

I. Переведите сочетания существительных, согласно моделям, обращая внимание на то, что первое существительное является определением ко второму.

A. Модель:

Information systems – информационные системы.

1. Laboratory classes; 2. computer science; 3. sports games; 4. computer games; 5. law department; 6. computer networks; 7. information technologies; 8. sports competitions.

B. Модель:

¨ Physics lesson – урок физики.

¨ Physics lecture – лекция по физике.

1. Chemistry teacher; 2. maths lecture; 3. history lecturer; 4. networks exam; 5. drawing lesson; 6. football competition; 7. English teacher; 8. database text.

C. Модель:

Information-technologies department – факультет

информационных технологий.

1. Mechanical-engineering department; 2. first-year student; 3. physical-training lesson; 4. fifth-year classes; 5. social-technologies department; 6. applied-computing lecture; 7. fifth-year students; 8. foreign-language lesson.

Работа над грамматикой

Кроме простых предложений с глаголом to be, отображающих ранее указанные речевые ситуации, существуют также различные конструкции, в основе которых стоит глагол to be. Следует выделить три наиболее употребляемые конструкции: 1) оборот there is / there are; 2) конструкция this is / these are и it is / they are; 3) безличные предложения.

Наши рекомендации