Речевая разминка, устная речь. Направлено на формирование компетенции ОК-6 (20 мин).

Тема 1.1.

I’m a medical student. My working day. My future profession.

Занятие 1.

Этапы занятия и рекомендуемая продолжительность тренировки видов речевой деятельности:

I. Вводное тестирование.

II. Вводная беседа о значении иностранного языка в профессиональном и личностном развитии специалиста-медика.

Речевая разминка, устная речь. Направлено на формирование компетенции ОК-6 (20 мин).

Интерактивная форма работы – Применение технологии диалогового обучения.

Студенты получают задание подготовить само-презентацию – небольшой рассказ о себе, своей школе, о целях изучения иностранного языка, опыте применения иностранного языка в повседневной жизнедеятельности и учебной деятельности. Для этого студенты делятся на пары. Они задают друг другу интересующих их вопросы в пределах данной темы и в ходе работы выясняют, какие языковые средства им понадобятся для построения высказывания, какую информацию о себе им необходимо предоставить.

Преподаватель даёт образец рассказа – рассказывает о себе и отвечает на вопросы студентов, чтобы в диалоговой форме предоставить эталон выполнения задания, а затем следит за работой каждой пары и помогает в решении поставленной задачи.

Lead-in. Tasks of the course. Rules and regulations on the course taking. Main activities during the classes and forms of progress evaluation. Self-presentation of the students according to the plan:

- place of birth, age;

- academic achievements in high school or college (especially in English);

- previous experience in language studying and using (success or failure);

- goals in studying English

II. Развитие навыков чтения гласных и согласных. – (30мин)

Задание 1. Повторите правила чтения гласных в ударном положении по таблице на стр 11 Учебника1.

_____________________________________________________________

1. Здесь и далее имеется ввиду учебник Марковина И.Ю., Максимова З.К., Вайнштейн М.Б. Английский язык: Учебник (для медицинских вузов)./Под ред. И.Ю. Марковиной./ Допущено Министерством образования и науки РФ в качестве учебника для медицинских вузов – М.: ГЭОТАР-Медиа, 2010.

Задание 2. Выполните упр. 1-3 на стр.12-13, упр.5,6 на стр 14

III. Изучающее чтение. Направлено на формирование компетенции ОК-6 – (30 мин)

I’m a medical student. My working day

I am a first-year student of the Volgograd State Medical University. I live with my parents in a flat ( house) in the Voroshylovsky district. (I am not a native of Volgograd, so I live in a hostel or rent a flat).

Every day I have much interesting and necessary work to do. I always remember that the lost time is never gained and that is why I do not like to waste even a minute.

I get up early in the morning – at about 6 o’clock, do my morning exercises and have a cold rubdown. As I am a medical student I consider that physical exercises are a good remedy for the protection of our health against diseases.

After breakfast I get dressed and leave home. It takes me 30 minutes to get to the University by mini – bus.

Our classes usually begin at 8.30.We have several practical classes and a lecture or two every day. It is useful to us to listen to the lectures because the professors always deliver them clearly and scientifically.

On Friday we usually have a lecture in Physics. Our professor is not only a very good specialist in his field of science but also a qualified teacher. He delivers lectures in his own way and gives us many new and interesting facts about the application of physics in medicine. The professor shows us that at present deep knowledge of this subject will be valuable in our future work.

I also spend a lot of time in the dissecting-room because I know that I shall need deep knowledge of Anatomy in the future. And only hard work in the dissecting room will give me the possibility to gain this knowledge. That’s why there are always many students in the dissecting – room.

After classes I go home, have lunch and take a rest. I am often tired but I understand that every day which passes by gives me much valuable and necessary knowledge.

I also work hard in laboratories and perform different laboratory works. Sometimes I go to the library where I read additional literature and some special medical articles.

I work very hard because I want to be a good doctor.

Задание 1. Найдите в тексте английские эквиваленты слов и словосочетаний. Запомните их.

- первокурсник, общежитие, потерянное время, лечебное средство, защита от заболеваний, занятие, область знания, применение, знания, секционная, возможность;

- быть родом из, снимать квартиру, тратить время, просыпаться (утром), делать зарядку, принимать душ, возвращать (получать), считать (иметь мнение), покидать (уходить), читать (проводить) лекцию, выполнять лабораторную работу;

- необходимый, практический, понятно, научно, квалифицированный, глубокий, ценный, упорная (работа), дополнительный.

Задание 2. Ответьте на вопросы:

1) Where do you live now?

2) Are you native of Volgograd?

3) How early do you get up?

4) What do you usually do in the morning?

5) Are physical exercises useful for a person?

6) How long does it take you to get to the University?

7) How many classes a day do you have?

8) Which is your favourite lecture? Why?

9) What do you usually do when your classes are over?

10) Do you read additional literature? In what subjects?

Наши рекомендации