В.П. Овчаренко, Ю.В. Привалова

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ

РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

Федеральное государственное

автономное образовательное учреждение высшего образования

«Южный федеральный университет»

В.П. Овчаренко, Ю.В. Привалова

SUCCEED IN YOUR ENGLISH TEST

Учебное пособие

Печатается по решению

GRAMMAR

I. THE NOUN

Форма числа у имен существительных (The Number)

Обычной формой множественного числа существительного является окончание-s, которое произносится различно в зависимости от написания и произношения конечного звука основы существительного. После конечного глухого согласного основы произносится форма множественного числа с [s] на конце (a week - weeks [wi:ks], a lip – lips [lips]). После конечного звонкого или гласного основы форма множественного числа произносится [z] (a bag - bags [bægz], a sea - seas [si:z]). После шипящих или свистящих звуков основы, передаваемых буквами –s, -ss, -x, -z, -ch, -tch, -sh, окончание множественного числа пишется –es и произноситcя [iz] (сlass - classes [`klα:siz], bus - buses [`bΛsiz], watch - watches [`wכtòiz], box - boxes [`bכksiz]). Как [iz] произносится также окончание множественного числа существительных, оканчивающихся на непроизносимую букву -е с предшествующими буквами s, c, z, g (place - places [`pleisiz]).

Если существительное оканчивается в единственном числе на –y, которой предшествует согласная буква, то множественное число образуется путем прибавления окончания -es, причем –y меняется на –i ( baby - babies).Если же перед –y стоит гласная, то множественное число образуется простым прибавлением –s, и –yне меняется на –i (toy - toys).

Существительные, имеющие в форме единственного числа окончание -о, как правило, образуют множественное число при помощи окончание–еs (hero - heroes). Существительные на -о образуют множественное число при помощи окончания –s, когда конечному -оили -oo предшествует согласная (radio - radios); когда существительное на -оявляется сокращением (photo(graph) - photos) иликогда существительное является музыкальным термином итальянского происхождения (piano- pianos).

Некоторые существительные, оканчивающиеся в единственном числе на –fи -fe, во множественном числе изменяют окончание на -ves, которое произносится как [vz] (leaf- leaves [li:vz], wife - wives [`waivz]). Однако некоторые существительные, оканчивающиеся на -f и -fe, образуют множественное число только за счет прибавления окончания–s (roof - roofs, safe - safes).

Некоторые существительные сохранили до наших дней древние формы образования множественного числа:

• при помощи изменения корневой гласной (man [mæn] - men [m¶n], woman [`wum¶n]- women [`wimin], foot [fut] - feet [fi:t], mouse [maus] – mice [mais]);

• при помощи прибавления окончания –en (child - children, ox - oxen).

Есть и существительные, сохранившие древнюю форму множественного числа, совпадающую с формой единственного числа (sheep - sheep).

I. Запишите рядом с существительным форму их множественного числа.

Example: a man – men

1. a goose 11. a child

2. a deer 12. a tooth

3. a mouse 13. a life

4. a roof 14. a fish

5. a foot 15. a photo

6. a lady 16. a sheep

7. a woman 17. a box

8. a wolf 18. a family

9. a bench 19. a boy

10. a strawberry 20. a church

Ряд существительных, обозначающих вещество или материал, употребляются, как правило, в единственном числе: iron – железо; steel – сталь; water – вода; air – воздух; butter – масло и др. Однако они могут употребляться и во множественном числе, если обозначают сорта веществ: steels - сорта стали.

Отсутствие прямого соответствия в значении числа в английском и русском языках наблюдается в том, что ряду английских существительных, употребляющихся только в единственном числе, соответствуют в русском языке существительные, имеющие и единственное, и множественное число, либо только множественное число: advice - совет, советы; news - новость, новости; knowledge - знание, знания; progress - успех, успехи; strength - сила, силы; information - сведения. Напротив, такие существительные, как ink - чернила, cream - сливки, money - деньги, hair - волосы, fruit - фрукты употребляются в английском языке в их основном значении в единственном числе, тогда как в русском - во множественном. Форма inks, creams, fruits обозначает сорта чернил, сливок, фруктов; форма moneys употребляется в специальных значениях в юриспруденции; формы a hair - hairs имеют значение отдельных волос. Напр.: He has some grey hairs. – У него несколько седых волос.

Некоторые существительные конкретные имеют в английском языке формы и единственного, и множественного числа, тогда как в русском они употребляются только во множественном числе (watch – watches, gate - gates).

Некоторые имена существительные, оканчивающиеся на -s, имеют значение единственного числа и согласуются с глаголом в единственном числе. К ним относятся существительные: news - новость, новости; a works - завод; a barracks - казармы; некоторые названия наук: mathematics – математика; economics – экономика; politics – политика и др. Например: Politics is a dirty business. Однако если названия наук и видов деятельности обозначают не род человеческой деятельности, а процесс или результаты ее применении, такие существительные рассматриваются как формы множественного числа и согласуются с глаголом во множественном числе. Например:

His phonetics are excellent. - Его произношение великолепно.

Собирательные существительные, обозначающие группу людей или животных: family - семья, group - группа, аиdience - аудитория, публика, army - армия, crew – экипаж, team - команда, delegation - делегация, party - партия, группа, crowd – толпа, herd - стадо, гурт, flock - стая и др., и обозначающие группу как единое целое в функции подлежащего, согласуются с глаголом-сказуемым в единственном числе: Тhе audienсеwas enormous. Если же такие существительные обозначают отдельных представителей, входящих в группу, то глагол-сказуемое употребляется в форме множественного числа: The audience were enjoying the concert.

Собирательные существительные: рeople - люди, police – полиция, cattle – скот - употребляются только с глаголами в форме множественного числа.

Все неисчисляемые существительные, обозначающие абстрактные понятия, вещества, материалы и т.п., не образуют формы множественного числа: kindness - доброта; courage - смелость; friendship - дружба; struggle - борьба; music - музыка; time - время; sиссеss - успех; science - наука; coal -уголь; snow – снег и др. Но при конкретизации и индивидуализации отвлеченных понятий, существительные, их обозначающие, приобретают иное значение и могут употребляться во множественном числе: science - наука вообще и a science - отрасль науки, sciences - отрасли науки; success - успех вообще, a success - удача, удачный результат, successes - удачные результаты.

II. Прочитайте предложения и выберите правильный вариант ответа.

Example: Gymnastics ____ my favourite sport.

A. isB. are

1. My hair ____ clean.

A. is B. are

2. Can I borrow your scissors? Mine ____ not sharp enough.

A. is B. are

3. Bad news ____ fast.

A. travel B. travels

4. Knowledge ____ power.

A. is B. are

5. You cannot see anything. Where ____ your glasses?

A. is B. are

6. In summer we eat a lot of ____.

A. fruit B. fruits

7. The police ____ to interview Fred about the accident.

A. want B. wants

8. Money ____ not everything.

A. is B. are

9. Julia’s clothes ____ in her wardrobe.

A. is B. are

10. The trousers you’ve bought for me ____ fit me.

A. don’t B. doesn’t

II. THE ARTICLE

Артикль служит определителем существительного, передает значение определенности/неопределенности существительного и собственного вещественного значения не имеет. В английском языке есть два артикля: неопределенный (the Indefinite Article) и определенный (the Definite Article).

Неопределенный артикль имеет две формы: 1) an, стоящую перед существительным, начинающимся с гласного звука: an apple, an uncle, an hour; 2) a, стоящую перед существительным, начинающимся с согласного звука: a tree, a pen.

Неопределенный артикль происходит от числительного one – один, поэтому его употребление ограничено: он свободно употребляется с исчисляемыми существительными в единственном числе, но не может, в силу своего происхождения, сочетаться с исчисляемыми существительными во множественном числе или с неисчисляемыми существительными. Место неопределенного артикля остается в таком случае пустым. Такое отсутствие артикля обычно называется нулевым артиклем, который по своему функциональному назначению равен неопределенному артиклю.

Определенный артикль произошел от древнеанглийского указательного местоимения se – тот и может употребляться с самыми различными существительными без ограничения, сохраняя в некоторых случаях свое указательное значение.

Определенный артикль перед словами, начинающимися с согласного звука, произносится как [ð¶]: the book [ð¶`buk], а перед словами, начинающимися с гласного звука – как [ði]: the author [ði`כ:θ¶], the hour [ði`au¶].

Артикли относятся непосредственно к существительному, но если к нему есть определение, то артикли ставятся перед всеми определениями. Например: a wild dirty black cat - дикая грязная черная кошка; the long busy street - длинная оживленная улица.

Неопределенный артикль (The Indefinite Article).

Общее значение неопределенного артикля - это указание на принадлежность предмета к какому-либо классу предметов. Так, например, a pencil значит «какой-то, один из многих, любой карандаш». В этом значении неопределенный артикль используется в общих утверждениях, когда мы называем какой-либо предмет, лицо, явление, понятие.

Существительное с неопределенным артиклем в этом значении выражает в единичном понятии общее. При этом существительное принимает оттенок, соответствующий русскому слову «всякий, любой».

Неопределенный артикль может употребляться в значении «один»: An apple a day keeps the doctor away. - Ешь по (одному) яблоку в день - и обойдешься без врача. Неисчисляемые существительные (абстрактные и вещественные), употребленные с неопределенным артиклем в числовом значении, становятся исчисляемыми, конкретными (tea – чай, a tea – порция, чашка чая).

Неопределенный артикль обычно употребляется:

1) с исчисляемыми существительными в единственном числе после оборота there is (There is a cup on the table.)

2) с конкретными существительными в восклицательных предложениях после слов what, such, rather, quite, as (What a day!).

3) в составе устойчивых словосочетаний: a lot of - уйма, много; a great deal of - много; as a rule - как правило, обычно; at a loss - в затруднении (недоумении); for a while - на время; in a hurry - второпях; to have a good time - хорошо провести время; it’s a pity - жаль; to do somebody a pleasure - доставлять кому-либо удовольствие; it’s a shame - жаль; what a shame - какая досада, жаль и т.п.

The personal pronoun

К личным местоимениям относятся: I, you, he, she, it, we, they. Основное назначение личных местоимений - заменить имена существительные. Это происходит, когда из контекста или из ситуации уже понятно, о ком/чем идет речь, и более точное указание излишне.

Местоимение I всегда пишется с прописной буквы. Когда местоимение I употребляется в предложении с другими местоимениями или существительными, то ставится после них.

Местоимение we имеет два значения: оно может и включать, и исключать слушающего. Местоимение 2-го лица множественного числа you соответствует в русском языке местоимению «вы» в обращении ко многим лицам и к одному лицу (вежливая форма), а также местоимению «ты» в зависимости от контекста.

Личные местоимения 3-го лица единственного числа различаются по родам: he и she обозначают людей соответственно мужского и женского пола, it - все неодушевленные предметы, события, явления, ситуации, а также животных. Личное местоимение 3-го лица множественного числа they - они заменяет существительные, обозначающие как одушевленные, так и неодушевленные предметы во множественном числе.

Объектный падеж личных местоимений без предлогов соответствует винительному и дательному падежам в русском языке, с предлогами - косвенным падежам с предлогами и без.

Число Лицо Падеж
именительный объектный
Единственное 1-ое I (я) me (мне, меня)
2-ое you (ты) you (тебя, тебе)
3-е he / she /it (он, она, оно) him / her / it (его, ее, ему, ей)
Множественное 1-ое we (мы) us (нас, нам)
2-ое you (вы) you (вас, вам)
3-е they (они) them (их, им)

I. Заполните пробелы соответствующей формой личных местоимений.

Example: This is Jack’s camera. I’ll give it to him.

1. He is very handsome. I envy______.

2. They are not reliable. He doubts______.

3. I taught her._____learned it from_____.

4. We asked for his advice.______ advised_______not to come.

5. He dislikes her, and she hates_______; it's evident.

6. You should be there on time; I want ______ to come on time.

7. She is English;_______ gave me lessons in English.

8. They are our friends. We invited ______ to the party.

9. It was he who wrote this letter. I recognized ______ by handwriting.

10. Did you see the snake? - Yes, I saw _____and _____ saw_____.

11. Where's Tom? - That's ______ over there.

12.Where's my map? - I left ______on the desk.

13.Look at that bird._____ always comes to my window.

14.What time is _________? -______is four sharp.

15.Who is that?-_____ 's me.

16. Hi, it is so nice to see______ again.

17.______ doesn't matter.

18.______ is not a boy, ______ is a girl.

19. You object to our visiting ______, don't you?

20. You are not guilty of ____, are you?

The possessive pronoun

Притяжательные местоимения выражают принадлежность и отвечают на вопрос Whose? - чей? Притяжательные местоимения, являясь oпределителями существительного, не могут употребляться с артиклем или указательным местоимением.

Относительная форма притяжательных местоимений (my, your, his, her, its, our, their) выполняет в предложении функцию определения и употребляется в сочетании с определяемым словом, обычно существительным (Here’s your hat.).

В английском языке нет особого притяжательного местоимения «свой». Русское «свой» переводится на английский язык соответствующим притяжательным местоимением (I brought dictionary).

Абсолютная форма притяжательных местоимений употребляется самостоятельно, т.е. без последующего существительного, и выступает в предложении в функции подлежащего, именной части сказуемого или дополнения (These books are ours).

Личное местоимение Притяжательное местоимение
присоединяемая форма абсолютная форма
I (я) my (мой, моя, мое, мои) mine
he (он) his (его) his
she (она) her (ее) hers
it (оно) its (его, ее)
we (мы) our (наш, наша, наше, наши) ours
you (вы) your (ваш, ваша, ваше, ваши) yours
they (они) their (их) theirs

II. Заполните пробелы соответствующей формой притяжательных местоимений.

Example: You have made some mistakes in your dictation.

1. This book belongs to me. This is______ book.

2. Whose book is that? It is not _____.

3. The cat ate ______ food.

4. She took out _______ purse and gave it to me.

5. A friend of______ gave me that toy.

6. This is their car. That car is____, too.

7. May I introduce one of _____ colleagues to you?

8. Have you lost ____ books here?

9. Every season is beautiful in______ own way.

10. They would like to have a house of ______ own.

11. I'll try ____ best, I promise.

12. Each country has ____ own customs.

13. He is going to be late. Would you mind _____ coming a bit later?

14. Lend me _____ pen, I've lost _______.

15. They like it. It's ______ favourite habit.

The demonstrative pronoun

Указательные местоимения this - этот, that - тот, such - такой, same - тот же, такой же, не имеют категории рода и падежа. Местоимения this и that изменяются по числам: this bag – these bags; that bag – those bags.

III. Заполните пробелы соответствующей формой указательных местоимений.

Example: This is our teacher’s car over there.

1. Hello, ______ is Mr Cook. Can I speak to Mr. Brown, please?

2. I'm tired out. _____'s why I'm going home early.

3. Please bring me ________ T-shirts over there.

4. Don't you think _____ jeans suit me?

5. _____ biscuits are delicious. Did you make them yourself?

6. _____ records you threw out were my original hits from the seventies!

7. Aren't_____ girls over there your students?

8. What do you think of ______ party last night?

9. I can't go out in ______ dress!

10. Look here. In ____ newspaper there is a picture of my favourite sportsman.

11. ______ boy over there is my son.

12. ______ rooms over there are better than ______.

13. George likes Mary, but she doesn't like him. ______'s what annoys him.

14. _____is a picture of my friend Ronnie here.

15. The book ______I spoke of belonged to me.

16. ______ was the biggest mistake in his life.

17. What is all ______?

18. ______is what I think.

19. ______will help her to come in time.

20. _______’s why they accepted her proposal.

The interrogative pronoun

К вопросительно-относительным местоимениям относятся who – кто, whose - чей, what - что, какой, which - который. К этой же группе примыкает относительное местоимение that – что, который.

IV. Заполните пробелы соответствующей формой вопросительно-относительных местоимений.

Example: Who is speaking?

1. ______ of you knows English?

2. ______ children are they?

3. ______ were you talking to?

4. ______ do you mean?

5. ______ did you receive it from?

6. ______ book did you take, Jack’s or Ann’s?

7. ______ one do you prefer?

8. ______ employees took their vacation in May?

9. ______ do you take me for?

10. ______ is the news today?

11. ______ is she like?

12. ______ of the boys do you like best?

13. ______ money is that?

14. ______are the people she is speaking with?

15. ______ is it made of?

16. ______ car was stolen?

17. ______ is the French for "dog"?

18. ______ daughter are you?

19. ______did you say?

20. ______ are these toys?

The reflexive pronoun

Возвратные местоимения в английском языке различаются по лицам, родам и числам, в отличие от местоимения «себя» в pуccкoм языке

Пример лицо число род Перевод
I asked myself. Ед. - Я спросил себя.
He asked himself. Ед. М. Он спросил себя.
She asked herself. Ед. Ж. Она спросила себя.
We asked ourselves. Мн. - Мы спросили себя.
You asked yourselves. Мн. - Вы спросили себя.
You asked yourself. Ед. - Ты спросил себя.
They asked themselves. Мн. - Они спросили себя.
It controls itself. Ед. Ср. Оно (устройство) контролирует себя.
           

Возвратное местоимение себя после некоторых русских глаголов на английский язык не переводится:

He feels well. - Он чувствует себя хорошо.

He behaved like a child. - Он вел себя как ребенок.

V. Заполните пробелы соответствующей формой возвратных местоимений.

Example: Be careful! Don’t hurt yourself!

1. The girl decorated the room______.

2. The winner looked very proud of______. He was delighted.

3. She brought up her children by______.

4. The cat is washing ______.

5. The children enjoyed ______ when they visited Disneyland.

6. She was afraid of spiders, so she didn't go into the room by______.

7. She decided to do all the cooking ______.

8. He was asked to behave ______ at school.

9. He shouted loudly to make ______ heard.

10. Cats are very clean animals: they are always washing ______.

12. Doctors advised us that we have to exercise regularly in order to keep _____ healthy.

13. In _____ your problem is nothing to worry about.

14. She loves looking at _____ in the mirror.

15. If you don't behave ______ properly, I shall put you all to bed early.

16. The music was so loud that I had to shout to make _____ understood.

17. The teacher tried to make _____ understood but, she failed to get the class to understand.

18. We painted the room ______.

19. She was very pleased with ______ when she got such a good job.

20. I think I'd go back to France. We really enjoyed _____ there.

21. You should always try to be _________.

The indefinite pronoun

Неопределенные местоимения указывают на неизвестные, неопределенные предметы, признаки, количества. Это местоимения some, any и их производные, а также местоимения one, many, much, few, little. Местоимения some, any не имеют категории рода, числа и падежа. Строго говоря, местоимение some имеет два значения, применимых как к исчисляемым, так и к неисчисляемым существительным: 1) некоторый, какой-то, какой-нибудь; 2) несколько, некоторое количество, немного. Основная разница между some и any - синтаксическая: some, как правило, употребляется в повествовательных предложениях, а any — в вопросительных и отрицательных. Some может употребляться в вопросительных предложениях, если спрашивающий ожидает утвердительного ответа, а также в просьбах, приглашениях. В некоторых случаях any может употребляться в повествовательных предложениях в значении «любой».

VI. Заполните пробелы одним из следующих местоимений: some, any, no, every.

Example: Give me some water, please.

1. There's ____ milk in that jug.

2. She wanted ____juice but there wasn't ____.

3. They can't have ____ more strawberries; I want ____ to make jam.

4. There is____ ice-cream left.

5. There is hardly____ milk left.

6. She won't lend you ____money.

7. They didn't make ____ mistakes.

8. I need _____ flour for my cake.

9. John goes to sleep at 10 pm ____ evening.

10. Call me ____ time you like.

11. He needs ____ time to work out an answer.

12. She goes to school ____ day.

13. Shall I go and buy ____ cheese?

14. Do they have ____ children?

15. They need to take ____ food with them.

16. Would you like ____ coffee?

17. Is there ____ sugar in the coffee? It’s bitter.

18. I hope he’s got ____ money.

19. I’d like ____ eggs, please.

20. There aren’t ____ people here tonight.

Производные неопределенные местоимения образуются посредством присоединения к местоимениям some и any компонентов -one, -body, -thing, -where. Эти местоимения не имеют категорий рода и числа, но имеют категорию одушевленности/неодушевленности: somebody/ one относятся к людям, something - ко всему остальному. Синтаксическая и смысловая разница между somebody/ anybody, someone/ anyone, some-thing/ anything та жe, что и между some и any.

WHO IS TO BLAME?

This is a story about four people named Everybody, Somebody, Anybody and Nobody. There was an important job to be done and Everybody was sure that Somebody would do it. Anybody could have done it, but Nobody did it.

(Continue the story, supplying Everybody, Somebody, Anybody or Nobody.)

(1) _________ got angry about that, because it was (2) __________’s job. (3) _________ thought (4) _______ could do it, but (5) _________ realised that (6) __________ wouldn’t do it. In the end (7) ____________ blamed (8) _______ when (9) ________ did what (10) ________ could have.

IX. Заполните пробелы одним из следующих местоимений: somebody, anybody, something, anything, somewhere, anywhere.

Example: First, I didn’t know anybody in my new class.

1. ______ has broken my vacuum cleaner.

2. I’ve got ______ for you. I hope you’ll like it.

3. I feel bored. Let’s go ______.

4. Do you have ______ romantic to read?

5. It’s a pity, but we can’t do ______ .

6. Does ______ mind if I open the window?

7. If you are so hungry, let’s go ______ to eat.

8. ______ has told me you’re getting married. Congratulations!

9. Oh! There’s ______ very heavy in your suitcase.

10. I’ll take ______ to read before going to the beach.

11. Have you already invited ______ to your party?

12. I haven’t got ______ to wear at all!

13. Let’s ask ______ to sing.

14. Don’t ask me! I don’t want to go ______ .

15. Look! ______ is waving you.

16. Have you bought ______ ?

17. I want to go _______ exotic on holiday.

18. Give us _______ to drink, please.

19. Please don’t tell ______ about this accident.

20. I haven’t got ______ to talk to you about.

21. I think there’s _______ wrong with my watch. I must go to the repair shop.

22. I’m sure there’s ______ inside, just knock louder!

23. Do you know ______ here?

24. There is always _______ I don’t understand.

25. There isn’t ______ we can do now.

26. Can ______ serious come out of this?

27. I haven’t got ______ to say.

28. Quick, let’s go! There’s ______ coming.

29. Nobody can find ______ about when the exams will be.

30. Sally, there’s ______ downstairs who wants to speak to you.

31. I think there’s ______ strange about this man.

32. There’s ______ in my bag.

33. She said ______ , but I didn’t understand.

34. He went to the shop, but he didn’t buy ______.

35. I can do this job alone. I don’t need ______ to help me.

36. We heard some noise. There’s ______ in the living room.

37. His face doesn’t look familiar. I haven’t seen him ______ before.

38. There isn’t ______ in the box. It’s empty.

39. I’m looking for my keys. Has ______ seen them?

40. I have never been ______ more beautiful than Rome.

Местоимения many и much имеют значение «много»; few и little имеют значение «мало». Местоимения many и (a) few употребляются с существительными исчисляемыми, тогда как much и (a) little - с существительными неисчисляемыми. Many и much обычно употребляются в вопросительных и отрицательных предложениях, в утвердительных предложениях в значении «много» обычно употребляется выражение a lot of (lots of).

X. Заполните пробелы одним из следующих слов, выражающих количество: much, many, a lot of, little, few.

Example: I didn’t have many friends in my class.

1. How ____ money have we got?

2. Please don’t put ____ pepper on the meat.

3. Are there ____ language schools in your city?

4. They’re really poor. They have ____ money.

5. The Sultan of Brunei owns ____ hotels all over the world.

6. She didn’t take ____ photographs at Christmas.

7. How ____ new English words did you learn yesterday?

8. Unfortunately, I have ____ friends.

9. Why are you eating so ____ ice-cream? You’ll have a cold!

10. Henry VII had ____ wives.

11. We don’t have ____ time, so we can’t help you. Sorry.

12. I can’t work. There’s ____ noise here.

13. Last time Ted didn’t make ____ mistakes.

14. Does your father earn ____?

15. There’re ____ parks in London.

16. It’s a pity, but my son reads ____.

17. We don’t need ____ sugar for this pie.

18. I never eat ____ bread with soup.

19. How ____ cars would you like to have if you were rich?

20. When I was a child I had ____ friends.

21. Have you got ____ work to do tonight?

22. This motorbike uses ____ petrol.

23. Are there ____ mushrooms in the forest this autumn?

24. Thank you very ____ for your help.

25. Hurry up! We have ____ time to waste.

26. I don’t have ____ time, so I can’t go with you.

27. How ____ photographs did you take this summer?

28. Please, try to make ____ noise. I’m working.

29. I have ____ time, so I will go with you.

30. Do you drink ____ tea?

XI. Закончите историю, используя слова, данные в таблице. Иногда возможно несколько правильных вариантов.

Some any much many few little

Once upon a time there was a little girl called Little Red Riding Hood. Her Grandmother lived in the forest a (1) few kilometers from Red Riding hood’s village. The Grandmother was ill and she didn’t have (2) _____ food to eat so Red put (3) _____ food into a basket to take to her. When Red was walking through the forest, she met a wolf.

‘What have you got in your basket?’ the Wolf asked.

‘I’m sorry, Wolf,’ said Red, ‘but I haven’t got (4) _____ time to talk. My Grandmother’s ill and I’m taking (5) _____ food to her.’

‘Oh, food. I’m very interested in food,’ said the Wolf. ‘What kind of food?’

‘Not a lot. A (6) ______ apples, (7) ______ bread, (8) _____ wine, a (9) _____ cheese, a (10) _____ potatoes, a (11) _____ cakes, (12) _____ tea and a (13) _____ sugar,’ Red said.

‘So you haven’t got (14) _____ meat?’ asked the wolf.

‘No, I haven’t.’ said Red.

‘And you haven’t got (15) _____vegetables, only potatoes,’ continued the Wolf.

‘Yes. Only a (16) _____ potatoes,’ answered Red.

‘Well!’ said the Wolf. ‘That’s a terrible diet! I’m not surprised your Grandmother’s ill.’

‘But she’s a vegetarian!’ said Red, angrily.

‘Well, she needs a (17) _____ eggs,’ replied the Wolf.

‘Don’t you read (18) _____ newspapers?’ asked Red. ‘There was an article in The Sun yesterday. It says eggs are bad for us.’

‘Rubbish!’ shouted the Wolf.

Their discussion went on through the night and into the next day. Sadly, Red’s Grandmother, who was a hundred years old, became very weak and died waiting for the food!

V. THE PREPOSITION

В современном английском языке предлоги служат средством выражения отношений существительного, местоимения, числительного или герундия к другим словам в предложении. Эти отношения в русском языке передаются падежными окончаниями или падежными окончаниями в сочетании с предлогом. Так, предлог of может передавать значение родительного падежа, выполняя в предложении функцию определения; предлог to - дательного падежа (дополнение с предлогом to); предлоги by и with - творительного (предложное дополнение).

Предлоги играют большую роль в словообразовании, входят в состав различных словосочетаний и выражений: at last - наконец, for good - навсегда, by no means - никоим образом, by the way - кстати и т.п.

По своей форме предлоги делятся на простые, сложные и составные.

К простым, не разложимым далее на составные части, предлогам относятся наиболее древние предлоги английского языка, большей частью односложные: in, on, at, by, to, with, from, of и т.д. Эти предлоги могут иметь по несколько самых разнообразных значений.

Сложные предлоги образовались путем словосложения. К ним относятся: inside - внутри, outside - снаружи, upon - на, into – в, throughout - через, повсеместно и т.п.

Составные предлоги представляют собой, в основном, сочетание существительного, прилагательного, наречия или причастия с простыми предлогами или союзами, объединенное с ними единым значением. Составной предлог имеет большей частью одно значение, соответствующее значению знаменательного слова, входящего в eго состав. Сюда относятся предлоги: because of - из-за; instead of - вместо; by means of - по-средством; as far as - до; by force of - в силу; in spite of - несмотря на; in front of - перед; in accordance with - в соответствии с; as compared with - по сравнению c; opposite to - против и др.

I. Прочитайте предложения и выберите правильный вариант ответа.

Example: They're listening ____ the news.

A. at B. to C. –

a. Who is she looking ______?

A. on B. at С. to

2. What's the matter.______ him?

A. by B. with С. from

3. No large ships can go ________ that bridge.

A. over B. across C. under

4. It's time for coffee. All the students are coming ______ their lessons.

A. off B. out of С. out

5. What time does your plane take ______?

A. off B. out С. from

6. After failing his driving test four times, he finally gave ______ trying to pass.

A. in B. off C. up

7. I go to school on foot, but yesterday I went to school _____ bus.

A. on B. in C. by

8. Bye, see you ______ Monday morning.

A. on B. at C. in

9. She got married ______ the age of 19.

A. in B. of C. at

10. Jim is a person I can rely ______.

A. at B. on C. for

11. According ______ the forecast the weather will remain better than usual for this time of year.

A. for B. to C. of

12. I haven’t seen her ______ Monday.

A. since B. for C. by

13. My little brother is afraid ______ spiders.

A. to B. for C. of

14. You shouldn’t depend ______ Tom, he’s always late.

A. of B. on C. to

15. Who has paid ______ the meal?

A. for B. out C. with

16. The banks close ______ 7 o’clock in the evening.

A. in B. at C. on

17. Bob is going to play tennis ______ next Sunday.

A. – B. in C. on

18. My sister is always angry ______ me when I am late.

A. at B. on C. with

19. I can’t open the door, I’m looking ______ the key.

A. for B. after C. in

20. Don’t laugh ______ my little sister.

A. on B. at C. about

II. Прочитайте предложения и вставьте пропущенные предлоги.

Example: Who are you waiting for?

1. Why has he fallen ______ love with such a strange girl?

2. Chris’s gone, but he’ll return ______ an hour.

3. I am not interested ______ football at all.

4. I haven’t seen Clare ______ many years.

5. The headquarters of the company are ______Milan.

6. What was the answer ______ question 3 in the text?

7. When Paul left home, his attitude ______ his parents seemed to change.

8. We sent ______ a doctor when my brother grew worse.

9. He asked me to look ______ the document and then to sign it.

10. My car is being repaired at the garage. It’ll be ready ______ two hours.

11. He said he was sorry ______ the situation but there was nothing he could do.

12. Little Nelly has been in bed ______ 3 days and she is still running a high temperature.

13. I’ve been invited to a wedding ______ 14 February.

14. She put ______ her glasses as the sun was too bright.

15. I’m tired ______ doing the same every day, I need a change.

16. She’s got married ______ my cousin.

17. I haven’t seen you ______ ages.

18. You are right. I agree ______ you.

19. Bob went playing tennis ______ last Sunday.

20. Who were you talking ______ when I met you yesterday?

21. All last winter he suffered ______ coughs and colds.

22. If you don't understand any of these words, you could refer ______a dictionary.

23. It wasn't his car, in fact I don't know who it belongs ______.

24. Nurses are very badly paid, I think they should insist ______ higher rates of pay.

25. The poor driver - I really sympathize ______ him, it wasn't his fault.

26. Keep enough money to pay ______ your ticket.

27. They complained ______ me about the noise.

28. She left Boston _______ Paris when she was 19.

29. If something is wrong, why don't you do something _____it?

30. I've always been terribly fond _______ you.

III.* А) Соотнесите фразовый глагол в колонке А с его русским эквивалентом из колонки В.

1. bring about d) a) привести кого-л (принести что-л) с собой; способствовать совершенствованию каких-л качеств, развивать
2. bring along b) производить, выпускать (новый продукт)
3. bring down c) воспитывать, растить кого-л
4. bring out d) вызывать, быть причиной
5. bring up e) свалить, сломать, снижать (цены)

B) Закончите предложения, поставив фразовые глаголы из колонки А в правильную видовременную форму.

Example: He was born and brought up in Ireland.

1. If you go to the picnic, don’t __________ your younger brother.

2. I am always obliged to my first coach for __________ my success.

3. How long will it take __________ such a change?

4. More study should __________ your English.

5. He __________ his fourth book last year.

6. What __________ this quarrel?

7. The scandal __________ his career.

IV.* Прочитайте предложения и выберите правильный вариант ответа.

Example:Nobody believed Paul at first but he __________ to be right.

A. came out В. turned out

С. worked out D. carried out

1. Here's some good news. It will_____________.

A. turn you up В. put you up

С. blow you up D. cheer you up

2. I was annoyed with the way the children were behaving, so I ________.

A. told them up В. told them off

С. told them out D. told them over

3. The club committee is _____________ of the president, the secretary and seven other members.

A. set up В. made up

С. set out D. made out

4. You were going to apply for the job, and then you decided not to. So what _____________?

A. put you off В. put you out

С. turned you off D. turned you away

5. I had no idea that he was lying to me. I was completely ____________.

A. taken in В. taken down

С. taken off D. taken over

6. Barbara started a course at college, but she _______________ after six months.

A. went out В. fell out

С. turned out D. dropped out

7. You can't predict everything. Often things don't ______________ as you expect.

A. make out В. break out

С. work out D. get out

8. Why are all these people here? What's________________?

A. going off В. getting off

С. going on D. getting on

9. It's a very busy airport. There are planes _____________ or landing every few minutes.

A. going up В. taking off

С. getting up D. driving off

10. The traffic was moving slowly because a bus has __________ and was blocking the road.

A. broken down В. fallen down

С. fallen over D. broken up

V. Прочитайте тексты и вставьте пропущенные предлоги.

CRAZY PREPOSITIONS

(1)__On__Wednesday I had an important interview (2) ______ a job. I gotup (3) ______ 7 o'clock in the morning and shaved carefully. I put (4) ______ my best jacket and trousers. I had to travel (5) ______ train, so I walked to the station.

(6) ______ my way I saw a man who was painting his fence (7) ______ red paint. The man didn't notice me: he was looking (8) ______ the fence. Then he turned suddenly and splashed my beautiful trousers!

I was very angry (9) ______ the man. He apologised (10) ______ me, but the damage was done. There was a department store not far (11) ______ the station, so I decided to buy a new pair.

I found a nice pair of trousers and since I was short (12) ______ time, I decided to change (13) ______ the train. The shop was full, so I paid hurriedly (14) ______ my trousers, grabbed my shopping bag and left.

I arrived (15) ______ the station just (16) ______ time to catch the train. I was very proud (17) ______ myself. 'Now I won't be late (18) ______ the interview,' I thought and smiled happily (19) ______ an elderly lady who was staring (20) ______ my trousers.

I went (21) ______ the toilet to change. I threw away my stained trousers and opened the bag to get my new ones, but all I found was a pink woollen sweater!

LITTLE RED RIDING WOLF

(1) ______ the very darkest corner (2) ______ the deep dark wood sat the Big Bad Girl.

The Big Bad Girl was just about as BIG as BAD as a girl can be, and all the woodland animals were afraid (3) ______ her. She hung about beside the forest path and carved her name (4) ______ trees. She shouted rude things (5) ______ any little animal who passed (6) ______. The Big Bad Girl tripped up little deer. She stole fir cones (7) ______ baby squirrels and threw them (8) ______ the poor little hedgehogs. The woodland birds didn’t dare to sing when the Big Bad Girl was around!

But the person the Big Bad Girl liked to tease most (9) ______ all was a charming little wolf cub who often passed (10) ______ ______ his way to visit his dear Old Granny Wolf.

Little wolf was the sweetest, fluffiest, politest little cub you could ever hope to meet. He would run (11) ______ the path, carrying a basket (12) ______ freshly baked goodies for Old Granny Wolf, singing all the time…

I’m a little wolfie, good and sweet.

I am tidy, I am neat.

With a basket full of lovely grub,

I am Granny’s favourite cub.

“What’s (13) ______ your basket today, Little – Weedy – Wolfie – Wimp?” snarled the Big Bad Girl. “ Mmmm, apple pies? I’ll take those. Jam sandwiches? Very tasty.”

“Oh, dear, oh, dear! Now there will be nothing (14) ______ dear Old Granny Wolf,” wailed little Wolfie. And his little wolfie tears rolled (15) ______ the empty basket.

VI. THE VERB

К глаголу как части речи относятся слова, которые обозначают действия (to go; to build), состояния (to sleep; to rest), чувства (to hear; to love), процессы мышления (to think; to understand). По форме глаголы отличаются от других частей речи тем, что они могут выражать грамматические категории времени, вида, залога, наклонения, лица и числа.

Глагольные конструкции

В русском языке иногда в предложениях используется не один глагол, а два — один идет за другим. Например: мне нужно идти, я хочу учить английский. Причем в предложении меняется в зависимости от времени, лица и числа только первый глагол, а второй четко сохраняет свою форму. Например: я хочу (настоящее время) учить (инфинитив), хотел (прошедшее время) учить (инфинитив) и буду хотеть (будущее время) учить (инфинитив) английский. Глагол учить во всех трех случаях сохраняет свою форму инфинитива. В английском языке возможны три варианта формы второго глагола: to-infinitive, bare infinitive (without to) verb+ing.

1. V1+to +V2

Если первым стоит такой глагол как: want, plan, ask, arrange, choose, decide, hope, help, forget, promise, offer, seem, would like, то за ним идет to-infinitive.

Пример: She decided to give up her job.

2. V1+V2

Если первым глаголом является глагол watch, help, see, let, make (заставлять), hear и большинство модальных глаголов (can, may, shall, should, will, would, must), то второй глагол используется в форме инфинитива без частицы to.

Пример: They made me wait. Let him go.

3. V1 +V2 (-ing)

Если первым стоит один из глаголов love, like, enjoy, adore, avoid, can't stand, deny, finish, mind, imagine, give up, practice, recommend, risk, suggest, то второй будет с окончанием –ing.

Пример: She loves dancing. I don't mind helping you.

4. V1 + V2 (ing) или V1+to+V2

Эта конструкция работает, если первым глаголом являются: begin, continue, intend, start, finish, end.

Пример: It started raining. = It started to rain. I continued to work in the library. = I continued working in the library.

I. Прочитайте предложения и выберите правильный вариант ответа.

&nbs

Наши рекомендации