Составьте предложения по образцу, используя слова из обеих колонок.

Образец: Conglomerateis formed from gravel.

Sandstone

Rock salt Mineral oil Shale

Peat and coal Igneous rocks

Sedimentary rocks Metamorphic rocks

through the sedimentation

of mineral substances, from sand, from clay minerals, from organic remains, from particles of pre-existing rocks, by the accumulation of plant

remains, from magma, from either igneous or sedimentary

rocks.

20. Употребите данные в скобках глаголы в соответствующей времен­
ной форме:

1. There (to be) three main groups of rocks, namely, sedimen­
tary, igneous and metamorphic rocks.

2. These rocks (to make up) the crust of the Earth.

3. Sedimentary rocks (to be divided) into: mechanical sediments —
gravel, sand, sandstone, shale, etc; chemical sediments — rock salt,
gypsum, ironstones, etc; organic sediments — peat, coal, etc.

4. The particles of consolidated rocks (to be cemented) firmly to
one another.

5. Gypsum (to be formed) through sedimentation of mineral
substances that (to be dissolved) in water.

6. It is quite obvious that the textures of igneous rocks (to vary) accord­
ing to the depth at which rocks (to be formed) many years ago.

7. Exposed igneous rocks (to be formed) at various depths.

21. Переведите предложения, обращая внимание на значение
местоимения either я союза either ... or.

Местоимение Парный союз
either тот или другой; и тот, и другой either ... or либо ... либо; или ... или

1. Metamorphic rocks have been derived either from igneous or
from sedimentary rocks.

2. Sediments are formed either at the surface or near the sur­
face of the Earth by the action of heat, water and the remains of
organisms.

Unit 4_______________________________________________ 97

3. Mechanical sediments can be either consolidated or uncon-
solidated.

4. Igneous rocks are formed as extrusive or as intrusive masses
solidified either at the surface of the Earth's crust or deep under­
ground.

5. Either of these rocks are very important because they are of­
ten rich in mineral deposits.

22. Переведите предложения, используя следующие слом и сочетания
слов. (Обратите внимание на время и залог глагола-сказуемого.)

To consist (of), to be used as fuel, to be dissolved, substance, fuel, as is known, by the action of, to be formed, the Earth's crust, sedimentation

1. Земная кора состоит из осадочных, изверженных и ме­
таморфических пород.

2. Осадочные породы образуются под действием воды,
тепла, холода и органических веществ.

3. Как известно, каменная соль образуется путем осажде­
ния минеральных веществ. Эти вещества растворяются в воде.

4. Уголь используется в качестве топлива.

23. а) Найдите в тексте А предложения, в которых сказуемые выражены
глаголами в страдательном залоге. Переведите эти предложения.

б) Найдите в тексте А предложения, в которых сказуемые выражены модальными глаголами с инфинитивом в страдательном залоге. Переведите эти предложения.

24. Представьте себе, что вы лектор. Расскажите об осадочных
породах, используя следующую схему:

Sedimentary Rocks

mechanical chemical organic

sediments sediments sediments

the destructive the destructive the action

mechanical chemical action of the decay

action of water, of water of the remains

wind, etc.

of organisms

unconsolidated consolidated rock salt, coal, peat,

(uncemcnted) (firmly cemented) gypsum mineral oil

particles particles

sand, clay, sandstones
gravel

98_________________________________________ Unit 4

25. Подготовьте сообщение аа тему "Sedimentary Rocks", используя следующий план:

1. The characteristic feature of sedimentary rocks.

2. Sediments (mechanical, chemical, organic) and their formation.

3. The practical value of sedimentary rocks.

ГРАММАТИКА

Особенности употребления и способы перевода страдательного

Залога

В английском языке, в отличие от русского, не только прямое, но и косвенное (предложное и беспредложное) до­полнение иногда может служить подлежащим пассивной конст­рукции.

Active Voice Passive Voice

The miners showedus We were shown a new

a new combine. combine.

Шахтеры показали нам A new combine was shown
новый комбайн. to us.

Нам показали новый комбайн.

Беспредложное косвенное дополнение может стать под­лежащим страдательного оборота с такими глаголами, как: to give давать, to offerпредлагать, to showпоказывать, to tellрассказывать, to teachпреподавать и др.

We were offeredНам предложили новую

a new job. работу.

На русский язык такие пассивные конструкции часто пе­реводятся неопределенно-личными предложениями.

Предложное косвенное дополнение может стать подлежа­щим страдательного оборота с такими глаголами, как: to ac­count for объяснять что-л., to deal withиметь дело, рассмат­ривать (вопрос), to depend on (upon)зависеть от, to look atсмотреть на, to provide forпредусматривать, to refer toссы­латься (на), to speak of (about)говорить о, to send forпосы­лать за, а также с фразеологическими сочетаниями типа to make mention ofупоминать, to make provision forпреду-

Unit 4




сматривать, to make use ofиспользовать, to pay attention toобращать внимание на, to take advantage ofвоспользоваться, to take care ofзаботиться о и др.

The doctor was sent for.A new method was much spoken about.

За доктором поспали. О новом методе много говорили. '

Конструкции такого типа переводятся на русский язык неопределенно-личными предложениями, причем предложе­ние начинается с предлога.

Некоторым английским переходным глаголам в русском языке соответствуют непереходные глаголы: to affectвлиять (на кого-л., что-л.), to answerотвечать (на что-л.), to attendприсутствовать (на чём-л.), to followследовать (за кем-л., чём-л.) и др. Соответствующие русские глаголы не употребляются в страдательном залоге:




The experiment was followedby a test (of the device).

The lecture was attendedby a great number of stu­dents.

За экспериментом последо­вало испытание (прибора).

На лекции присутствовало большое количество сту­дентов.

Модальные глаголы can, may, mustв сочетании с инфи­нитивом в страдательном залоге переводятся на русский язык словами можно, должен, следует, необходимо, нужно:

The shop must beЦех должен быть

reconstructed.реконструирован.

It must be saidthat... Нужно сказать, что...

2. Количественные местоимения many, much, few, little


Исчисляемые существительные Неисчисляемые существительные
many few много мало
     
many workers   many mines
много рабочих   много шахт
few miners   few buildings
мало шахтеров   мало зданий
         

much little много мало
l  
названия веществ абстрактные понятия
much coal -много угля little coal мало угля much time много времени little time мало времени

100______________________________________________ Unit 4

ПРИМЕЧАНИЕ: a little— немного и a few — несколько употребляются • смысле некоторое (хотя и небольшое) количество. Вместо muchмогут употребляться следующие выражения: a lot (of), a great deal(oO, а вместо •оду— a great таву, lots of,a lot of,которые обозначают масса, множество, много.

Примеры:

We didn't spent muchМы истратили не много

money. денег.

Have you got manyУ вас много друзей?

friends?

We spent a lot ofmoney. Мы истратили массу денег.

There's too muchsugar Мой чай слишком сладкий.

in my tea.

Hurry up! We've got Поторопись! У нас мало

littletime. времени.

He has very fewfriends. У него очень мало друзей.

I've got a littlemoney. У меня есть немного денег.

There were only a few В деревне было всего

houses in the village. несколько домов.

ПРЕДТЕКСТОВЫЕ УПРАЖНЕНИЯ

26. а) Прочитайте вслух следующие слова:

[ее] — ex'pand, con'tract, crack, 'gravel, 'fracture

[л] — des'tructive, des'traction, 'substance, 'colour, re'suit

[i:] — 'equal, 'reason, heat, peak, ma'rine

[e] — 'desert, ac'celerate, sue'cession, 'weathering,

subjected

[э] — 'soluble, 'moderate, phe'nomenon [ju:] — 'uniform, 'uniformly, pure, 'purely

б) Прочитайте следующие слова и запомните их пвошзиовкние:

disintegration [dis,mti'greif(3)n], climate ['klaimit], fissure I'fifa], equal ['i:kwal], unequal [An'i:kwal], marine [ma'ri:n], mountain ['mauntm], mountainous ['mauntmas), phenomenon [ffnomman]

27. Прочитайте следующие слова и сочетания слов 1-2 раза про себя,
затем вслух и постарайтесь запомнить их.

contain [kan'tem] v содержать (в crack [krek] я трещина; щель; v
себе), вмещать давать трещину; трескаться, рас-

contract [kan'traekt] v сжиматься; калываться

сокращаться dust [dAst] я пыль

Unit 4





expand[iks'psend] v расширяться); увеличивать(ся) в объеме; ex­pansionп расширение; ant con­tract

fissure['ft/a] л трещина (в породе, угле); расщелина; щель

fracture['fnektja] л трещина; из­лом; разрыв; v ломать(ся); раз­дроблять (породу)

freeze[frirz] v замерзать; замора­живать; застывать

gradual['graedjual] а постепенный; graduallyadv постепенно

bard[had] а твердый, жесткий; ant soft;тяжелый (о работе); adv сильно, упорно; hardlyadv едва, с трудом

hole[houl] л отверстие; скважина; шпур; шурф

influence['influans] л влияние; v (on, upon)влиять (не что-л.)

lateral['lateral] а боковой

occur[э'кэ:] v залегать; случаться; происходить; syn take place, happen; occurrence[э'клгэпз] п залегание; mode of occurrenceусловия залегания

penetrate['penitreit] v проникать (внутрь), проходить через (что-л.)

phenomenon[fi'nomman] л явле­ние; pi phenomena

to be subjected toподвергаться

pressure['prejaj л давление; lateral pressureбоковое (горизонталь­ное) давление; rock pressureгор­ное давление, давление породы

rate[reit] л степень, темп; скорость, норма; производительность; сорт; syn speed, velocity

refer[rffa:] v (to) ссылаться (на что-л.); относиться (к периоду, классу)

resist[n'zist] v сопротивляться; противостоять; противодейст­вовать; resistance[n'zistans] л со­противление; resistant[n'zistant] а стойкий; прочный; сопротив­ляющийся

size[saiz] л размер; величина; класс (угля)

solution[sa'lu:J(a)n] л раствор; sol­uble['soljubl] а растворимый; solvent['solvent] л растворитель; а растворяющий

succession[sak'se/(a)n] л последо­вательность, непрерывный ряд; in successionпоследовательно

undergo[.Anda'gou] (underwent, un­dergone) v испытывать (что-л.), подвергаться (чему-л.)

uniform['jurnifaim] а однородный; одинаковый

weathering['wefianrj] л выветрива­ние; эрозия (воздействию, влиянию и т.д.)

28. а) Переведите на русский язык существительные с суффиксом -nesr.

hardness, thickness, softness, effectiveness, darkness

б) Заполните пропуски в предложениях существительными, образовав-от выделенных прилагательных:

1. Soft rocks (mudstone, clay) are easily penetrated with a tool
and do not greatly resist the separation of a part from the mass. The
main property of such rocks is ... .

2. Hard rocks may be strong (sandstone, granite, magnetite) and
very strong (quartzite, diabase, etc.). These rocks have the highest
resistance to penetration with a tool. Their main property is ....

3. The coal seam is thick and its ... is more than three metres.

4.The modern equipment is effective.Its ...is greater than that of the old one.



Unit 4



29. Прочтите следующие сочетания слов. Переведите их:

the contraction and expansion of rocks

the destructive action of water

the solvent action of water

under the influence of heat

fine-grained sand

at an equal rate

external and internal forces

hard conditions

the Earth's surface

mode of occurrence

the layers of oil

the destruction of rocks

lateral pressure

physical and chemical weathering

the consolidation of sediments

to be of unequal hardness

natural waters

considerable transformations

hard rocks

hardly noticeable cracks

bedded deposits

30. Определите значения выделенных слов по сходству их корней с
корнями соответствующих слов в русском языке:

active processes; physical or mechanicalweathering; the change in temperature;different minerals;varied forms; chemical agents; complexchanges; the disintegrationof rocks; cold climate;high mountain peaks;living organisms; to acceleratethe destruction of rocks

31. я) По заголовку ц выделенным словам определите, о чем говорится
в тексте Б.

6) Прочитайте текст Б и скажите, какое действие оказывает вода на горные породы при выветривании. Приведите примеры из текста.

ТЕКСТ Б

Weathering of Rocks

All rocks which are exposed on the Earth's surface (high moun­tain peaks, deserts) are decomposed to a certain degree. The process of rock disintegration by the direct influence of local atmospheric conditions on the Earth's surface is called weathering. This phenomenon is often referred to in geology because weathering is an active process. It takes place in the upper layers of the Earth's crust.

The main cause of physical weathering is the change in tempera­ture that takes place with the succession of day and night. This phenomenon can best be observed in the deserts and high moun­tains where the changes in temperature are common.

During the day under the influence of heat, rocks expand whereas at night they begin to contract. As rocks are generally com­posed of different minerals, their expansion and contraction do not occur uniformly. As a result of this rocks crack. At the beginning

Unit 4_____________________________________________ 103

these cracks or fissures are hardly noticeable but gradually they become wider and deeper until the whole surface of rock is finally transformed into gravel, sand or dust.

In the regions of a moderate or cold climate, where the tem­perature in winter goes down to below 0 (zero), the decomposition of rocks is greatly facilitated by the action of water. When water freezes it increases in volume and develops enormous lateral pressure. Under the action of water, rocks decompose to pieces of varied forms and sizes.

The decomposition of rocks under the direct influence of heat and cold is called physical weathering.

Rocks are subjected not only to physical decomposition but also to chemical weathering, i.e. to the action of chemical agents, such as water, carbon dioxide and oxygen. In a general way, chemical weathering is an acid attack on the rocks of the Earth's crust, in particular an attack on the most abundant minerals — quartz (sand) and aluminosilicates (clays). Only few minerals and rocks are resistant to the action of natural waters. The solvent action of water is stronger when it contains carbon dioxide. Water causes more complex and varied changes. With the participation of oxygen and carbon dioxide up to 90 per cent of rocks is transformed into soluble minerals, which are carried away by the waters.

Organisms and plants also take part in the disintegration of rocks. Certain marine organisms accelerate the destruction of rocks by making holes in them to live in. The action of plants can often be even more destructive. Their roots penetrate into the fissures of rocks and develop the lateral pressure which fractures and destroys rocks.

32. Укажите, жжкме предложены соответствуют содержанию текста. Подтвердите свои ответы фактами из текста.

1. The process of sedimentation is called weathering.

2. The change in temperature causes physical weathering.

3. As a rule during the night rocks expand.

4. When freezing water decreases in volume and develops enor­
mous lateral pressure.

5. The decomposition of rocks is due to the influence of heat and
cold.

6. As a rule water contains_dissolved mineral substances.

7. The solvent action of water is stronger when it does not con­
tain carbon dioxide.



Unit 4



8. It should be noticed that the action of organisms and plants is
destructive.

9. Certain marine organisms accelerate the destruction of rocks.

33. Ответьте на следующие вопросы:

1. What process ia called weathering?

2. What process is called physical weathering?

3. Where can the phenomenon of physical weathering be best
observed?

4. What process is called chemical weathering?

5. What substances can act as solvents?

6. Are all minerals and rocks resistant to the action of natural
waters or only few minerals and rocks can resist the action of water?

7. How do organisms act on the destruction of rocks?

34. а) Найдите в правой колонке русские эквиваленты следующих слов
и сочетаний слов:

1. the Earth's surface

2. to be composed of

different minerals

3. the expansion of rocks

4. changes in temperature

5. under the influence

of heat

6. weathering

7. destructive forces

8. a great number of

fractures

9. to penetrate into fissures

а) под влиянием тепла

б) разрушительные силы

в) выветривание

г) большое количество
трещин

д) состоять из различных

минералов с) расширение пород

ж) проникать в трещины

з) изменения температуры
и) поверхность земли

б) Найдите в правой колонке английские эквиваленты следующих слов и сочетаний слов:

1. увеличиваться в объеме

2. развивать боковое

давление

3. способствовать разруше-

нию пород

4. подвергаться гниению

5. растворять вещества

6. сопротивляться (чему-л.)

7. некоторые органические

вещества

8. ускорять процесс

выветривания

9. куски породы различных

размеров

а) to facilitate the decomposition

of rocks

б) to increase in volume

в) to resist (smth)

r) rock pieces of varied (different) sizes

д) to accelerate the process of

weathering

е) to be subjected to decay

ж) to dissolve substances

з) to develop lateral pressure
и) certain organic substances

Unit 4



35. а) Внимательно прочитайте материал в рамке и назовите признаки приведенных ниже существительных:

Определители существительных Артикли — a, an, the.

Указательные местоимения — this — these, that — those.Притяжательные местоимения — my, his, her, its,our и т.д. Притяжательный падеж имени существительного —

Britain'sdeposits.

Неопределенные местоимения — some, any, each, every.Количественные местоимения — many, much, (a) little,

(a)few, a lot of и т.д. Количественные и порядковые числительные — two

countries, the thirdplace. Предлоги — after, at, before, in, on, with и т.д.

our country, the country, any country, each country, many countries, these countries, a small country, whose country, two big countries;

the discovery, after the discovery, each discovery, such discov­eries, what discovery, few discoveries, a new discovery

б) Назовите признаки, позволяющие определить, какой частью речи яв­ляются приведенные слова:

their study — they study; the use — we use; the increase — they increase; coal output decrease — coal output decreases; the last lec­tures — the lectures last; this place — it places; the raw material bases — the country bases its economy on ...

36. Заполните пропуски в предложениях, выбрав из предлагаемых в скобках вариантов соответствующее слово:

1. There are ... causes of weathering, but ... depends on the
change in temperature, (many, much)

2. As is known, only ... minerals and rocks are resistant to the
action of natural waters, (little, few)

3. The roots of plants developed ... pressure which did not frac­
ture overlaying rocks, (little, few)

4. A new geological map of the region will appear in a ... years.
(little, few)

5. ... minerals undergo changes. They have already undergone ...
transformation, (пищу, much)

6. Now there are ... sources of energy as important as atomic
energy, (little, few)



Unit 4



Наши рекомендации